Argentijnse Chimichurri

In mijn studententijd had ik een bijbaantje als serveerster bij Argentijns Grill Restaurant Los Gauchos in Utrecht. Hoewel ik nogal voor schut liep in mijn witte uniform met gouden knopen, heb ik er toch erg veel lol gehad. En natuurlijk ook wat geleerd van de Argentijnse keuken. Zo werden alle gegrilde steaks bij Los Gauchos geserveerd met een Chimichurri saus: een heerlijke lichtzure en pittige saus. Heel populair in Argentinië. De Italianen hebben Pesto, de Argentijnen hebben Chimichurri.


Jimmy McCurry

Volgens de Argentijnen is de naam Chimichurri afkomstig van ‘Jimmy McCurry’. Deze Ier zette zich in de 19de eeuw in voor de Argentijnse onafhankelijkheidsstrijd. Hij zou de eerste zijn die deze saus zou hebben bereid. De lokale bevolking kon de naam ‘Jimmy McCurry’ echter moeilijk uitspreken, en daarom werd het verbasterd tot ‘Chimichurri’.

Pica!

De eerste keer dat ik Chimichurri maakte, was mijn lieve man helemaal gelukkig omdat het erg lijkt op de ‘Pica’ die ze op Bonaire eten. Pica is namelijk ook zo’n lekker pittig sausje met azijn, uien en rode peper. De Antillianen eten het graag bij vis, rijst, aardappels en …tja eigenlijk alles. Zo ben ik erachter gekomen dat mijn Chimichurri dus eigenlijk gewoon Pica is.

Ik zou zeggen, probeer het eens. Serveer het bijvoorbeeld als sausje bij de BBQ, succes verzekerd!

Argentijnse Chimichurri

  • Aantal personen: 4-6
  • Moeilijkheidsgraad: makkelijk
  • Afdrukken

Ingrediënten:

  • 1 tomaat
  • 1 bosje bladpeterselie
  • 1 rode ui
  • 4 tenen knoflook
  • 1 rode peper
  • 1 eetlepel sap citroensap
  • 1 theelepel gedroogde oregano
  • 1 theelepel komijnpoeder
  • olijfolie (9 eetlepels)
  • rode wijnazijn (3 eetlepels)
  • zout

Bereiding:

  1. Snijd de uien, knoflook, tomaat, peterselie en rode peper zeer fijn (hoe kleiner hoe beter).
  2. Doe alle ingrediënten in een kom en doe er het citroensap bij, de oregano, komijn en zout.
  3. Voeg scheutje voor scheutje de olijfolie en toe en als laatste de azijn. Houd de verdeling aan van 3 delen olie op 1 deel azijn. Proef of je het zuur genoeg vindt, anders kun je nog wat extra azijn toevoegen. Het mengsel moet helemaal onder de olie staan.

Foodie Fredi Tip:
Maak de Chimichurri het liefst een dag van tevoren, zodat de smaken lekker kunnen intrekken. Je kunt het sausje in de koelkast 2 tot 3 dagen bewaren.

 

1 reactie

Geef een reactie!

