Antilliaanse kaasballetjes

Hoewel mijn (Antilliaanse) man gek is op kaas, heb ik dit heerlijke recept niet van hem, maar van mijn lieve buurmeisje Joanne gekregen. Jo heeft namelijk een vriendje met Antilliaanse roots en zij vertelde me dat ze deze kaasballetjes op een familiefeestje bij hem thuis had gegeten en dat ze daarna nóg verliefder was. Ik heb ze natuurlijk ook gemaakt en ja hoor…hetzelfde effect. Bedankt Jo!

En laten ze nou ook nog eens leuk oranje van kleur zijn. Het perfecte hapje voor bij de WK voetbalwedstrijd vanavond. Wel jammer dat mijn man nu op Bonaire zit. Moet ik ze allemaal alleen opeten…

Antilliaanse kaasballetjes

  • Aantal personen: 10
  • Tijd: 30 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: normaal
  • Afdrukken

Ingrediënten:
(voor ongeveer 35 stuks)

  • 3 eieren (alleen het eiwit)
  • 1 zakje bakpoeder
  • 500 gram geraspte belegen of oude kaas (of een combinatie)
  • 150 gram bloem (half kopje)
  • 3 eetlepels water
  • 1/2 theelepel zwarte of witte peper
  • zonnebloemolie om in te frituren
  • Eventueel chilisaus voor erbij

Bereiding:

  1. Roer de bloem, het bakpoeder, de peper en de kaas goed door elkaar.
  2. Klop de eiwitten stijf met de mixer en voeg toe.
  3. Kneed het deeg en voeg lepel voor lepel het water toe. Als het deeg te droog is en in kruimels uit elkaar valt, kun je meer water toevoegen.
  4. Maak kleine balletjes van het deeg, zo groot als een knikker (door het bakpoeder zal het deeg gaan uitzetten en worden de balletjes nog iets groter).
  5. Verhit de zonnebloemolie tot ongeveer 180 graden en frituur de kaasballetjes hierin tot ze goudgeel van kleur zijn. Dit duurt ongeveer 2 minuten. Let op dat ze niet te bruin worden.
  6. Laat de balletjes uitlekken op keukenpapier en serveer als ze nog warm zijn.

Lekker met zoete chilisaus!

Foodie Fredi tips:

  • Door het eiwit te kloppen worden de balletjes lekker luchtig en blijft de buitenkant lekker krokant.
  • Klein gezelschap? Halveer de hoeveelheden van het recept.

 

2 Comments

  1. Sonja Jansen says:

    Ha Fredi,

    Is het goed als ik jouw blog-adres doorzet naar wat vrienden?

    Ik ben enthousiast, maar zij vast ook…

    Ik hoor het wel.

    Groet,

    Sonja

Geef een reactie!

